Popularne posty

Teraz czytam

Teraz czytam

Wkrótce!

Wkrótce!

Oceny

10/10 - Arcydzieło
9/10 - Rewelacja
8/10 - Bardzo dobra
7/10 - Dobra
6/10 - Niezła
5/10 - Średnia
4/10 - Ujdzie
3/10 - Słaba
2/10 - Bardzo słaba
1/10 - Nieporozumienie

Liczba odwiedzin

Obsługiwane przez usługę Blogger.

Obserwatorzy

środa, 11 marca 2015
Autor: Aleida March
Tytuł: Mój Che. Bardzo intymnie
Wydawnictwo: Sin Qua Non
Liczba stron: 264





Postać Che Guevary wpisana jest w historię oraz współczesną popkulturę. Dla jednych to bohater, wzór w walce o wolność, idealista. Dla drugich komunistyczny bandyta, który chciał "spalić" Amerykę tą samą rewolucją, którą spłonęła Kuba. Obok argentyńskiego rewolucjonisty nie da się przejść obojętnie. Kim był Che dla Aleidy March - komunistycznym bandytą czy Chrystusem z karabinem?

W książce "Mój Che. Bardzo intymnie" Aleida opisuje swój związek z rewolucjonistą. Przedstawia nam ona swoje dzieciństwo, czasy szkolne, rewolucję i wspólne życie z Che. Poznali się oni pierwszy raz w Górach Escambray. Tak jak i on była bojowniczką rewolucji kubańskiej. Od samego początku aktywnie działała w podziemnej organizacji założonej przez Fidela i Raula Castro. Ten pierwszy był jej wielkim przyjacielem, na którego mogła zawsze liczyć.

Aleida w swojej książce, która jest w pewnym sensie pamiętnikiem pomija opis Che jako rewolucjonisty. Ukazuje go bardziej jako kochającego ojca, męża - prywatnie. W jej oczach nie był on zbrodniarzem wojennym, mimo faktu, iż przyczynił się do śmierci wielu ludzi. Według niej Che to człowiek wrażliwy, który kochał ją i czwórkę ich dzieci, pisał dla niej wiersze, a przede wszystkim ufał. Żył dość skromnie. Uważał, że nie może trwonić państwowych pieniędzy, toteż nie przywoził żonie drogich prezentów z wyjazdów zagranicznych. Nie godził się, aby Aleida udawała się z nim w podróże. Jednym słowem przedstawia nam człowieka barbarzyńcę z innej perspektywy.

Książka wzbogacona jest w wiele czarno-białych fotografii z życia Che i Aleidy. Widać na nich, że była w nim szalenie zakochana do tego stopnia, iż nie widziała jego okrucieństw. Jest to ważna książka, ukazująca krwawego bojownika oczami miłości i przekonaniu o słuszności czynów. Warto się z nią zapoznać. Jak pokazuje nam historia, wiele zakochanych w zbrodniarzach kobiet nie zauważa skali ich okrucieństw.


Ocena: 7/10


Mój Che. Bardzo intymnie [Aleida March]  - KLIKAJ I CZYTAJ ONLINE
Za możliwość przeczytania i zrecenzowania książki dziękuję






6 komentarze:

Gosia J pisze...

Już gdzieś trochę czytałam o tej stronie życia Che. Tylko nie pamiętam gdzie. Niestety wzmianki na temat jego życia osobistego nie były zapowiedzą rodzinnego życia. Nie był co prawda tyranem, ale sprawiał wrażenie bardzo zimnego męża. O prawda ta książka, to całkiem inna historia, bo z pierwszej ręki, ale z drugiej strony żona wspierająca swojego autokratycznego męża potrafi do śmierci przemilczać pewne kwestie.

Radosław Kowalski pisze...

Książka niestety nie dla mnie. Z pewnością nie trafiłaby w moje gusta, niestety. Fajnie jednak, że Tobie się spodobała :)

Alicja P. pisze...

Swojego czasu interesowałam się życiorysem Che. Bardzo chętnie poznam tę książkę!

Książkowa fantazja pisze...

Poszukam w bibliotece.

Sia lala pisze...

Recenzja jak najbardziej mnie zachęciła. Jestem pewna, że ta książka by mi się spodobała :)

Tetiana xd pisze...

Książki nigdy nie widziałam. Trochę nie w moim stylu ale wydaje się ciekawa. :)